חדשות המשרד

כל החדשות ›

הצטרפות לחוג לקוחותינו או לרשימת תפוצה

שם מלא
טלפון
דוא"ל

ביטוח לאומי - תנאי הזכאות לתגמולי מילואים למגוייסי מלחמת חרבות ברזל

תנאי הזכאות לתגמולי מילואים למגוייסי מלחמת "חרבות ברזל" 

בעקבות המלחמה ולאור גיוס המילואים הנרחב, הביטוח הלאומי, משרד הביטחון והחשב הכללי במשרד האוצר הגיעו לסיכום מתווה - על תשלום בגין תקופת המילואים לפי ההכנסה הריאלית, החל מתחילת חודש נובמבר 2023 ולא בתום תקופת השירות כפי שנעשה עד היום. הביטוח הלאומי קיבל אישור מצה"ל על מספר ימי המילואים של העובדים בצו 8 עד סיום חודש אוקטובר 2023, וכך ימשיך כל חודש, עד סיום הגיוס הנרחב.

תקופת השירות שיש להזין בתביעה שמגישים בחודש נובמבר, שלא נעשית במערכת המקוונת באתר הביטוח הלאומי, היא תאריך התחלה לכל משרת לפי העניין, בקירוב ככל שניתן, ותאריך סיום 31.10.2023.

מובן מאליו שיש לוודא שמעסיק שתובע את התגמול מהביטוח הלאומי, משלם לעובד את המשכורת.

המתווה החדש התחיל ביום 1.11.2023. הביטוח הלאומי קיבל את הקובץ מצה"ל. תשלום התביעות ייעשה במנות לאור כמות התביעות העצומה. 

לפרסומים השונים של הביטוח הלאומי בנושא המילואים:
למידע למשרתים במילואים לחצו כאן
למידע למעסיקים שהעובדים שלהם יצאו למילואים לחצו כאן
לפרסום הביטוח הלאומי בערוץ טלגרם לחצו כאן 
להבהרת הביטוח הלאומי למתווה שפרסם האוצר לחצו כאן
לריכוז מידע בנושא המתווה החדש של המילואים באתר הביטוח הלאומי לחצו כאן
להסברים בנושא המילואים באופן כללי לחצו כאן

לפרק י"ב (תגמולי מילואים) בחוק הביטוח הלאומי לחצו כאן 

תגמול מזערי ותקרה
תגמול המילואים מפצה את המשרת במילואים בשל השירות במילואים, לא פחות מתגמול מזערי ועד תקרה שבחוק.
התגמול המירבי בשנת 2023 הוא בסך של 47,465 ₪ בכל חודש, או 1,582.17 ₪ ליום מילואים.
מבוטח זכאי לתגמול לפחות בסכום התגמול המזערי, גם אם הוא אינו עובד. התגמול המזערי בשנת 2023 הוא בסך של 6,455 ₪ בכל חודש, או 215.17 ₪ ליום מילואים.

חשבונות בנק מעודכנים
משרת במילואים שאמור לקבל את התגמול באופן אוטומטי רצוי שיבדוק באתר האישי בביטוח הלאומי אם חשבון הבנק שלו מעודכן. אפשר לעדכן את פרטי החשבון דרך אתר האינטרנט. הביטוח הלאומי מודע לכך שלא כל המשרתים יכולים לעדכן את החשבון, ולכן יקבל גם מידע על פרטי הבנק ממקורות נוספים, בהתאם לצורך. 

הפרשה לפנסיה למשרת במילואים
סעיף 283 לחוק הביטוח הלאומי מחייב את המעסיק להמשיך ולשלם לעובד שיצא למילואים את התשלומים שנהג לשלם לקופת תגמולים או לקופת פנסיה כאילו לא שירת והמשיך לעבוד. הביטוח הלאומי פרסם כבר בעבר, שעל פי חוות דעת משפטית שהתקבלה בביטוח הלאומי, יש להפריש את אותן הפרשות סוציאליות אשר מופרשות בדרך כלל מהשכר הרגיל של העובד לאותה תקופה, ולא מסך כל התגמול לפי חוק המילואים. לא פורסמו הוראות חדשות לתקופת המלחמה.

לא משולמת בשלב זה תוספת של 40% תגמול לימים בודדים
לפי סעיף 271 לחוק הביטוח הלאומי, תשלום התגמול בעבור שירות רצוף של עד 6 ימים, או שאירית של מספר ימי שירות רצופים בניכוי כפולות של 7 הוא:

  • בגין עד חמישה ימי שירות רצופים משולם התגמול בתוספת 40% (אין תוספת של 40% בשירות חצי יומי).
  • ככל שהיו בחישוב שישה ימים: משולם התגמול בתוספת יום אחד.

הביטוח הלאומי לא משלם בשלב זה את תוספת הימים הבודדים בתקופות השירות שהסתיימו ביום 31.10.2023 ואלה בהמשך שיסתיימו בסוף כל חודש (לא ידוע כמה ימי מילואים יהיו לכל משרת). תוספת זו תשולם באופן יזום על ידי הביטוח הלאומי ללא צורך בהגשת תביעה לאחר סיום המלחמה, ולאחר שכל התביעות יוגשו.

התשלום של הביטוח הלאומי יתבצע כדלקמן:

עצמאים ומי שאינם עובדים - בשגרה וגם היום עצמאים ימשיכו לקבל את התשלום אוטומטית, מספר ימים לאחר שהביטוח הלאומי יקבל את האישור מצה"ל על סיום השירות או לסוף החודש.

אזרחים שלא עובדים וסטודנטים, יקבלו את התגמול אוטומטית ללא הגשת תביעה, כפוף לכך שהם רשומים בביטוח הלאומי כלא עובדים. משרתים במילואים שאינם עובדים מקבלים תגמול מזערי, אלא אם הם גוררים הכנסות לפי סעיף 279 בחוק הביטוח הלאומי.

נותני שירות לפי צו סיווג מבוטחים מקבלים את התגמול בשלב זה כעצמאים. ההתחשבנות לגבי תגמולי המילואים נעשית בדרך כלל לאחר קבלת השומה בביטוח הלאומי. ככל שנותני שירות אלה רשומים כשכירים בביטוח הלאומי, עליהם להגיש תביעות אישיות בצירוף טופס 857 או תיעוד מחליף.
עצמאי שאינו עונה להגדרה מקבל תגמול מזערי, כלא עובד.

הביטוח הלאומי משלם לעצמאים את התגמול בהתאם לבסיס שלפיו הם משלמים את המקדמות לביטוח הלאומי, לאחר שמתקבל הקובץ מצה"ל. 
הובהר מהביטוח הלאומי, שלאחר שמגיעה השומה לביטוח הלאומי, הביטוח הלאומי מצרף ביחד את ההכנסות כעצמאי בשומה עם תגמולי המילואים באותה שנת מס שהתקבלו בפועל, גם לצורכי הביטוח הלאומי וגם לצורכי חישוב התגמול המעודכן.

להלן מתוך תקנה 12 לתקנות המקדמות:
(א) גימלה, למעט גימלה כאמור בתקנה 11, תחושב מחדש על פי ההכנסה שנקבעה בשומה עצמית לגבי אותה שנה שוטפת.
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), חושבה מחדש מקדמה לפי תקנה 4, וההכנסה שעל פיה חושבה המקדמה משמשת יסוד לחישוב תגמולי מילואים שטרם שולמו, יחושבו מחדש תגמולי המילואים על פי ההכנסה האמורה.

מעסיקים - המעסיק משלם את התגמול לפי סעיף 276 לחוק:
1. למי ששכרו משתלם על בסיס של חודש או יותר, גם אם הוא עובד חודשי ועבד פחות מחודש לפני השירות במילואים.
2. למי שבתכוף לפני שירותו במילואים היה עובד יומי או עובד שעתי וברבע השנה שקדם לשירותו עבד לפחות 75 ימים אצל מעסיק אחד או במקום עבודה אחד, כולל ימי מנוחה, חגים, חופשה (בשכר או שלא בשכר), תאונה, מחלה, אבל ועוד [סעיף 276(ג) לחוק]. הביטוח הלאומי מחשב לעובד שעתי יום עבודה לפי 8 שעות.
עובד שכיר שאינו עומד בתנאים לעיל תובע את התגמול בתביעה אישית, אולם, המעסיק רשאי לתבוע את התגמול בעבורו.

מעסיקים שמשלמים שכר רגיל לעובדים לפי סעיף 276 בחוק הביטוח הלאומי - במטרה לסייע למעסיקים בתקופה זו, הם יוכלו להגיש בקשה לקבל החזרים על תשלום התגמול בעבור העובדים ששילמו להם שכר רגיל, החל בתחילת חודש נובמבר 2023 ובכל תחילת חודש, במקום בסיום השירות. בתקופת הלחימה אין לצרף טופס 3010 לתביעה. הביטוח הלאומי מקבל אישור על תקופות השירות מצה"ל. המעסיק מתבקש להשתדל לדייק ככל שניתן בתאריך תחילת השירות ולרשום את מועד סיום השירות, כפי שהוסבר לעיל, שעל פי רוב יהיה ביום 31.10.2023.

סוג השירות שיש לציין בתביעת המעסיק בתקופת המלחמה הוא רגיל ולא מל"ח או כל סוג שירות אחר.

התביעה תוגש בתקופת המלחמה, ללא טופס 3010, בדרכים הבאות (כל המעסיקים שמגישים תביעות באופן ממוכן פטורים מלשלוח לסניפים את טופסי התביעה (התדפיסים):

1. מעסיקים שלשכת השירות משדרת עבורם תביעות מילואים באופן מקוון.
2. מעסיקים שמשדרים בעצמם קובץ תביעות מילואים באמצעות קשרים עסקיים (
B2B) - למייצגים: בכניסה למערכת קשרים עסקיים דרך אתר המייצגים אין צורך ברישום נוסף.
3. מעסיקים המשדרים תביעות מתוך מערכת השכר (
WCF) - יש בתי תוכנה שמאפשרים שידור תגמולי מילואים.
4. תביעה ידנית דרך אתר האינטרנט (בדף הבית - שליחת מסמכים באינטרנט ישירות לפקיד. שימו לב שהסימון באתר הוא בצבע אדום, כמוסבר בקישור המצורף בהמשך). להסבר על אופן שליחת תביעה יידנית באתר הביטוח הלאומי 
לחצו כאן  

במקום להגיש תביעה ידנית וכדי להקל על המעסיקים והמייצגים:

לבקשת הלשכה, הנהלת הביטוח הלאומי פועלת רבות כדי להקל על הגשת התביעות הידניות, כדלקמן:

1.  הביטוח הלאומי נמצא בקשר שוטף עם בתי התוכנה, כדי להקל על הכנת תביעות לתגמולי מילואים עבור המעסיקים ושידורם לביטוח הלאומי בקלות. יש להתעדכן בבתי התוכנה.

2.  הביטוח הלאומי פיתח מערכת מקוונת למעסיקים ולמייצגים להגשת בקשות להחזרי מילואים, ללא הגשת מסמכים ובירוקרטיה. 

למערכת לחצו כאן

  • לבקשת הלשכה, המערכת מיועדת לכל המעסיקים, כולל מעסיקים שמשדרים תביעות באמצעות לשכות השירות ותביעות ממערכת השכר (WCF) - שלהם 10 עובדים המשרתים במילואים, שעבדו בחודש 9/23 ודווחו כעובדים. 

מייצגים הרשומים כמיופי כוח במערכת המייצגים רשאים להשתמש במערכת.

  • אין צורך לצרף לבקשה אישור צבאי  (3010)

אין צורך לציין בבקשה את תקופות השירות - התקופות ישולמו בהתאם לקובץ שהביטוח הלאומי מקבל מצה"ל.

עובדים שכירים יומיים או שעתיים שמגישים תביעה אישית, כמפורט בסעיף 276 בחוק הביטוח הלאומי -  מגישים בשלב זהתביעה אישית, ללא טופס 3010.
יתכן שבהמשך החודש, הביטוח הלאומי ישקול לשלם לעובדים ששכרם נמוך מסכום התגמול המזערי בכל אחד מהחודשים יולי עד ספטמבר 2023 תגמול מינימום באופן אוטומטי.

עובדים שכירים שמגישים תביעה אישית עבור מעסיק משני - מגישים תביעה אישית בשלב זה ללא טופס 3010. ייתכן שבשלב הבא הביטוח הלאומי ישלם למשרת שהמעסיק העיקרי שלו כבר הגיש תביעה וקיבל את התגמול באופן אוטומטי את התגמול בעבור הכנסותיו מיתר המעסיקים.
הערה בעניין עובדים אלה לאור טעויות שעלולות לקרות - אם שני מעסיקים יגישו תביעה לתגמול מילואים בעד אותו עובד, ככל הנראה ישולם התגמול למעסיק שהתביעה שלו הגיעה ראשונה לביטוח הלאומי.

עובד שכיר ועצמאי במקביל - רוב העצמאים שהם גם שכירים במקביל יקבלו תגמול אוטומטי כעצמאים. התגמול יהיה לפי ההכנסה הריאלית של העצמאי. 
עובד שכיר שהוא גם עצמאי במקביל, שיש לו משכורת נמוכה מהתגמול המזערי בכל אחד מהחודשים יולי עד ספטמבר 2023, ימתין עד שהמעסיק יגיש את התביעה ולאחר מכן יגיש תביעה אישית.

לכן, שכיר ועצמאי במקביל, שהביטוח הלאומי לא שילם לו תגמול אוטומטי בעבור שירות בימי המלחמה, יגיש תביעה אישית כדי לקבל את התגמול כעצמאי.

מובטלים שמשרתים במילואים בימי המלחמה - לפי סעיף 272(ג) לחוק, מי שבתכוף לפני שירותו במילואים היה מובטל הזכאי לדמי אבטלה, לא יפחת שיעור תגמול המילואים מדמי האבטלה ליום שהיה זכאי להם, אלמלא שירת במילואים באותו היום. כלומר, למובטל הזכאי לדמי אבטלה יחושב ערך יום מילואים שלא יפחת מדמי האבטלה ליום שהמובטל היה זכאי לו אילולא היה בשירות מילואים.

הביטוח הלאומי מקבל מלשכת התעסוקה מידע על המובטלים כחודש לאחר החתימה בלשכת התעסוקה באמצעות מפות התייצבות. מובטלים אלה יקבלו בשלב ראשון את התגמול המזערי. הביטוח הלאומי ישלם את הפרשי התגמול למי שמגיע הפרש, בתביעות יזומות עד סוף נובמבר 2023 בעבור השירות בחודש אוקטובר 2023.

משרתי מילואים שהגיעו מחו"ל להתנדב
1. אזרחי ישראל שנותקה תושבותם בביטוח הלאומי - יקבלו תגמול מזערי אוטומטי, אם הם רשומים בעיסוק כלא עובדים. ככל שמשרתים אלה לא קיבלו תגמול במהלך האוטומטי, עליהם להגיש תביעה אישית.
2. משרתים במילואים ללא תעודת זהות ישראלית - הביטוח הלאומי אמור להקים עבורם מספר מזהה. לאחר שיקבלו את המספר המזהה, עליהם להגיש תביעה אישית.

הביטוח הלאומי פרסם שפנה לקבלת פרטים מצה"ל, כמפורט בפרסום באתר הביטוח הלאומי. יש לוודא שפרטי חשבון הבנק מעודכנים בביטוח הלאומי.

לפרסום באתר הביטוח הלאומי לחצו כאן

אוכלוסיות מיוחדות - מי שהשתחררו מקבע הזכאים לתגמול בתוך 90 הימים ואנשי צוות אוויר, לא יקבלו תגמול במהלך האוטומטי. הם יקבלו תשלום יזום במהלך נובמבר 2023 ללא צורך בהגשת תביעה.

תביעה אישית של עובד שכיר בחל"ת (חופשה ללא תשלום) - העובד אינו מקבל משכורת מהמעסיק בתקופת השירות במילואים כי הוא נמצא בחל"ת, אך יחסי העבודה ממשיכים (יחסי העבודה הושעו ולא נותקו). במסגרת החל"ת בחודשיים הראשונים שבהם המעסיק משלם את דמי הביטוח בעבור העובד, המעסיק משלם לעובד שכר רגיל בתקופת המילואים, ותובע תגמול מהביטוח הלאומי על תקופת השירות.

חישוב התגמול למי שעבד פחות מ-60 ימי עבודה ברבעון
לעובד שכיר או לעובד עצמאי חדש שעבד ברבעון שקדם לחודש השירות במילואים פחות מ-60 ימי עבודה, חישוב התגמול מבוסס על ממוצע שכר הברוטו או ההכנסה הממוצעת החייבים בדמי ביטוח, בשלושת החודשים שבחר לעצמו מתוך ששת החודשים שקדמו ל-1 בחודש שבו החל שירות המילואים (מובן שיבחר את החודשים עם ההכנסה הגבוהה ביותר).
הבהרה חשובה שהתקבלה מהביטוח הלאומי: לעובד שכיר שהוא גם עובד עצמאי במקביל, או עובד שכיר במספר מקומות עבודה במקביל, האפשרות לבחור שלושה חודשים מתוך שישה חודשים קיימת רק למי שעבד במשך הרבעון שקדם לשירות המילואים פחות מ-60 ימי עבודה בכל מקומות העבודה, כולל העצמאי (לעצמאי שהיה רשום בביטוח הלאומי כעובד עצמאי בכל החודש, מחשבים באופן אוטומטי 25 ימי עבודה בחודש).

הפסקת עבודה לפני התחלת השירות
לפי סעיף 274 לחוק הביטוח הלאומי, עובד או עובד עצמאי, שהפסיקו לעבוד לחלוטין לפני התחלת השירות ולא חלפו יותר מ-60 ימים רצופים מיום הפסקת העבודה עד התחלת השירות במילואים – הבסיס לתגמול יחושב לפי שלושת החודשים שקדמו להפסקת העבודה. המערכת מעבירה את יום שירות המילואים הראשון לעניין חישוב הבסיס לתגמולי המילואים - ליום הפסקת העבודה.
הפסקת העבודה לחלוטין לפי הסעיף מובאת בחשבון מיום שהמשרת במילואים חדל להיות עובד או עובד עצמאי. כלומר, כאשר לעובד שכיר נותקו יחסי עובד ומעסיק (העובד פוטר או התפטר), וכאשר עובד עצמאי סגר את העיסוק העצמאי שלו בביטוח הלאומי. לפי סעיף זה סופרים עד 60 ימים קלנדריים רצופים מיום הפסקת העבודה ועד יום השירות הראשון במילואים (יום העבודה האחרון ויום השירות הראשון במילואים כלולים במניין ספירת 60 הימים).

שירות תוך 60 ימים מהשירות הקודם
לפי סעיף 279 לחוק הביטוח הלאומי ותקנה 7 לתקנות הביטוח הלאומי (תגמולים למשרתים במילואים), תשל"ח-1977, עובד או עובד עצמאי, שהחל לשרת במילואים תוך 60 ימים מסיום השירות הקודם במילואים, רואים אותו כממשיך בשירות הקודם, למעט אם התגמול לפי הבסיס האחרון מיטיב עמו. לכן, עובד שמשרת בתדירות גבוהה במילואים, התגמול שלו אינו נפגע בשל תנודות במשכורת או יציאה לחל"ת.
חישוב הימים: 60 ימים קלנדריים רצופים מיום למחרת השירות הקודם, כולל היום הראשון של השירות הבא, או 59 ימים קלנדריים רצופים מיום למחרת השירות הקודם ועד יום לפני תחילת השירות הבא (סופרים מיום למחרת השירות הקודם 60 ימים רצופים. אם במהלכם התחיל השירות הבא, לרבות ביום ה-60 – תחול ההטבה שבסעיף 279 לחוק הביטוח הלאומי).

אפשר לעבוד וגם לשרת במילואים - לפי סעיף 271 בחוק הביטוח הלאומי, מי שמשרת כחוק במילואים (עצמאי ושכיר), ישולם לו תגמול בשיעור האמור בסעיף 272 בעד ימי שירותו במילואים, אף אם הכנסתו לא פחתה מחמת שירותו. המעסיק משלם לעובד שמשרת במילואים הן שכר עבודה והן תגמולי מילואים בכל יום מילואים שבו עבד ובכל יום שמגיעה לו משכורת גם אם לא עבד, כמו ימי חג וחופשה בתשלום. כלומר, עובד המשרת במילואים מעבר לשעות העבודה, יקבל מהמעסיק גם את שכרו וגם את מלוא התגמול.