חדשות המשרד

כל החדשות ›

הצטרפות לחוג לקוחותינו או לרשימת תפוצה

שם מלא
טלפון
דוא"ל

ביטוח לאומי - הסבר על זכאות עובד בחל"ת לדמי אבטלה בזמן מלחמת חרבות ברזל

הסבר על זכאות עובד בחל"ת לדמי אבטלה בזמן מלחמת "חרבות ברזל"
 

לקראת סיום תקופת משבר הקורונה, תוקן חוק הביטוח הלאומי כחוק קבוע בכל הקשור לזכאות עובדים לדמי אבטלה בזמן חל"ת החל מיום 1.7.2021. 

להלן הסבר על זכאות עובדים לדמי אבטלה בחל"ת. כל שינוי מהחוק, מחייב תיקון בחוק  הביטוח הלאומי.כפל דמי אבטלה וחופשה - חוק הביטוח הלאומי קובע ככפל עם דמי אבטלה גם את דמי החופשה שטרם שולמו. דמי אבטלה לא משולמים למובטל שזכאי לימי חופשה, גם אם לא ניצל אותם והם לא שולמו לו. סעיף 320(ז)(4ב) לחוק הביטוח הלאומי קובע, שאין זכאות לדמי אבטלה למבוטח בחופשה ללא תשלום בעד ימי החופשה הצבורים שהמבוטח זכאי להם, בין ששולם בעדם שכר ובין שלא שולם.
תנאים מוקדמים לזכאות לדמי אבטלה לעובד בחל"ת - סעיף 177א בחוק הביטוח הלאומי קובע, כי נוסף על התנאים המוקדמים לזכאות לדמי אבטלה, כמו למשל תקופת אכשרה של 12 חודשי עבודה כמפורט בחוק וחובת רישום בלשכת שירות  התעסוקה, דמי אבטלה ישולמו לעובד בשל הוצאתו לחל"ת, אם מתקיימים שני תנאים:
1.    העובד הוצא לחופשה ללא תשלום ביוזמת המעסיק ל-30 ימי חל"ת רצופים לפחות. בספירת ימי החל"ת הרצופים נכללים גם ימי שישי, שבת וחגים. 2.    העובד אינו זכאי לשכר בתקופת החל"ת. הבהרה: ככל שהמעסיק מחזיר את העובד לעבוד אצלו, אפילו למשרה חלקית או ליום עבודה אחד, הזכאות לתשלום דמי האבטלה תיבדק בביטוח הלאומי ועלולה להישלל.הביטוח הלאומי הבהיר, שעל פי החוק ביום כתיבת פרסום זה, אם העובד יחזור לעבוד לפני תום 30 ימי החל"ת, העובד לא יקבל דמי אבטלה. כמו כן, האישור העקרוני של דמי האבטלה מחייב תקופת חל"ת רצופה של 30 ימים לפחות, ותשלום דמי האבטלה מתחיל לאחר ניכוי ימי החופשה. שלילת ימי החופשה אינה פוגעת במניין 30 ימי החל"ת וחמשת ימי האמתנה כלולים בתוך ימי החופשה. 

הביטוח הלאומי פרסם את תנאי הזכאות לקבלת דמי אבטלה באתר האינטרנט, כולל בתקופת המלחמה. להסבר באתר הביטוח הלאומי לחצו כאן.  
 
דמי אבטלה למקבלי פנסיה מוקדמת - למען הסדר הטוב, לפי סעיף 175 בחוק הביטוח הלאומי, פנסיה מוקדמת מקוזזת מדמי האבטלה. 

בעלי שליטה בחברת מעטים - אינם זכאים לדמי אבטלה. הביטוח הלאומי פרסם לגבי קרובי משפחה של בעלי שליטה, שהחברה לא תדווח עליהם כבעלי שליטה אם אין להם מניות בחברה, וכל מקרה ייבדק לגופו בהתאם לשליטה עקיפה וקיום יחסי עבודה. 

לסיכום - הלשכה אינה ממליצה להוציא את העובדים לחל"ת או לא להוציא את העובדים לחל"ת. כל מעסיק חייב לבדוק את חוקיות ההוצאה לחל"ת ואת התנאים שבהם אפשר להוציא עובד לחל"ת, בכל מקרה לגופו. בין היתר יש לבדוק את הוראות פיקוד העורף ואת סוגי העובדים שלא ניתן להוציא לחל"ת או שהוצאה שלהם לחל"ת מחייבת היתר מיוחד.  
רישום והתייצבות בלשכת שירות התעסוקה - עובד בחל"ת יקבל דמי אבטלה בהתאם לימים שלשכת שירות התעסוקה מאשרת לביטוח הלאומי שהעובד התייצב בהם.

למידע נוסף באתר הביטוח הלאומי  לחצו כאןלאתר לשכת התעסוקה לחצו כאן
הגשת תביעה מקוונת משולבת עם לשכת התעסוקה וחלקו של המעסיק - העובד מגיש תביעה מקוונת משולבת של הביטוח הלאומי ולשכת התעסוקה ומאשר לביטוח הלאומי לבקש מהמעסיק טופס 100 ייעודי לגמלאות. העובד מצרף לתביעה המקוונת את אישור המעסיק על החל"ת. לתביעה המקוונת המשולבת לחצו כאן מעסיק שהוציא לחל"ת את העובד ביוזמת המעסיק, לתקופה של 30 יום לפחות, ישדר טופס 100 ייעודי לגמלאות על פי דרישת הביטוח הלאומי, או מיוזמתו באישור העובד, שכולל בין היתר, כדלקמן:1.  תאריך הפסקת עבודה (תאריך הפסקת עבודה הוא יום העבודה האחרון של העובד אצל המעסיק).2.  תאריך חזרה משוער לעבודה מעל חודש ימים.3.  יתרת ימי חופשה.ככל שהטופס משודר כיאות עם כל המידע הדרוש, התביעה של העובד תטופל מהר יותר. 
חובת המעסיק לדווח ולשלם דמי ביטוח בעבור מי שנמצא בחל"ת במשך חודש מלא או חודשיים מלאים - חוזר ביטוח מספר 1496 מתאריך 1.8.2021 מפרט את הוראות החוק למעסיק שהוציא עובד לחל"ת במשך חודש מלא או חודשיים מלאים והעובד לא עובד במקום אחר (גם אם העובד מקבל דמי אבטלה). החל מהחודש השלישי העובד אמור לדווח ולשלם בעצמו את דמי הביטוח, כולל אישה נשואה.
 
לחוזר הביטוח מספר 1496 באתר הביטוח הלאומי לחצו כאן   
להסברים בנושא דמי אבטלה באתר הביטוח הלאומי לחצו כאן 
לזום בנושא דיני עבודה בלשכה לחצו כאן
לאתר משרד העבודה - חרבות ברזל: שאלות ותשובות בנושא זכויות עובדים לחצו כאן 
לאתר פיקוד העורף לחצו כאן